Suszone warzywa i owoce – dlaczego warto po nie sięgać?

Nie od dziś wiadomo, że warzywa i owoce należą do tak zwanych “superfoods”, a zatem produktów spożywczych stanowiących prawdziwą bombę witaminową, wyłącznie pozytywnie oddziałujących na nasz organizm. Ich spożywanie, przynajmniej w naturalnej, niesprowadzanej z zagranicy formie jest możliwe wyłącznie o określonych porach roku. Zimą najczęściej musimy sięgać po produkty spoza granic Polski. Nie są one jednak naszym jedynym rozwiązaniem – równie dobrze możemy bowiem postawić na suszone warzywa i owoce. Czy są one jednak tak samo wartościowe, jak ich niesuszone odpowiedniki? Po które produkty w ich suszonej wersji warto sięgnąć? Nad tym pochylimy się w naszym artykule.

Dlaczego warto wybierać suszone warzywa i owoce?

Wbrew temu, co wielu z nas może sądzić, suszone warzywa i owoce zachowują zdecydowaną większość właściwości znanych ze swoich “pełnoprawnych” odpowiedników. Są one bowiem jedynie poddawane procesowi suszenia, w trakcie którego tracą duże ilości wody – w związku z tym pozostałe ich składniki zostają mocno skoncentrowane, co często przyczynia się również do wzrostu zawartości witamin i składników odżywczych w ich obrębie.

Po suszone warzywa (https://www.bee.pl/9240-suszone-warzywa) i owoce możemy sięgać o każdej porze roku, a same w sobie wykazują bardzo niewielkie tendencje do psucia się. Kupując je sprawdźmy jednak, czy nie zawierają konserwantów i cukrów, które mogą negować ich zdrowotność.

Właściwości wybranych suszonych warzyw

Na rynku w chwili obecnej można spotkać co najmniej kilka rodzajów suszonych warzyw i owoców. Do tych cieszących się największą popularnością należy:

  • jabłko – jabłko poprawia przemianę materii i reguluje pracę przewodu pokarmowego, doskonale radząc sobie między innymi z zaparciami;
  • burak – w suszonym buraku znaleźć można spore pokłady witamin C, B1 i karotenu, ale też takich składników mineralnych, jak magnez, potas, sód czy wapń; buraka uznaje się za najlepsze warzywo do przeprowadzania detoksu organizmu – poprawia przemianę materii i pozwala pozbyć się toksyn z organizmu;
  • truskawka – zawiera w sobie całe mnóstwo witaminy C (mówi się, że jest jej więcej, niż w cytrusach), dzięki czemu wspomaga naszą odporność i poprawia nastrój. Samej truskawce przypisuje się też działanie antynowotworowe.

Podsumowanie

Suszone warzywa i owoce są czymś, po co sięga się coraz chętniej i częściej. Wynika to z ich pozytywnego wpływu na nasze zdrowie, ale też z wygody ich przechowywania i spożywania. Jeżeli nigdy ich nie próbowaliśmy, warto, abyśmy to zrobili – z pewnością szybko się do nich przekonamy.

Jedzenie zdjęcie utworzone przez 8photo - pl.freepik.com

Dlaczego powinniśmy sięgnąć po suszone warzywa i owoce?

Każdemu z nas już od maleńkości wpaja się, że jedzenie warzyw i owoców jest podstawą zdrowej diety. Nie ma w tym zresztą nieprawdy – wszyscy eksperci zgodnie twierdzą, że to właśnie te produkty dostarczają naszemu organizmowi największych ilości składników odżywczych i witamin, które wspomagają jego pracę, a często działają profilaktycznie, zapobiegając mnóstwu schorzeń. Niestety, warzywa i owoce mają to do siebie, że części z nich – przynajmniej w ich naturalnej, zdrowej i niesprowadzanej z zagranicy formie – nie można dostać o określonych porach roku (zwłaszcza zimą). Czy to oznacza, że jesteśmy wtedy skazani na produkty z niższej półki, jeżeli chodzi o zdrowotność? Ależ skąd! Z pomocą przychodzą nam bowiem suszone warzywa i owoce. Jakie są zalety sięgania po każde z nich?

Przegląd suszonych warzyw i owoców

Suszone warzywa i owoce nie tracą większości swoich pierwotnych właściwości – co więcej, często zawierają w sobie jeszcze więcej witamin i składników odżywczych. Wszystko ze względu na sam proces suszenia, który pozbawia je wody, a jednocześnie koncentruje wszystkie składniki w owych produktach zawarte. Co więc da nam sięgnięcie po konkretne warzywa czy owoce w formie Suszonej? Wszystko zależy od konkretnego produktu:

  • jabłko – zawiera ono w sobie duże ilości błonnika, który reguluje pracę przewodu pokarmowego; ma w sobie również wiele witamin (w tym A, C oraz E) i minerałów (potas, cynk i krzem), które mają niebagatelny wpływ na stan naszych włosów, skóry i paznokci; suszone jabłka sprawdzają się świetnie, jeśli cierpimy na zaparcia lub problemy żołądkowe;
  • marchewka – zawarty w niej beta-karoten przez nasz organizm przekształcany jest w witaminę A, odpowiedzialną za stan skóry i paznokci;
  • burak – w buraku znaleźć można mnóstwo witamin B1 i C, które wspomagają naszą odporność i ogólny stan organizmu. Za sprawą takich składników, jak wapń, potas, sód czy magnez suszone buraki są idealne na detoks – zwłaszcza, że dodatkowo przyspieszają przemianę materii;
  • pomidor – zawiera w sobie likopen (odpowiedzialny między innymi za jego czerwony kolor), który zwalcza wolne rodniki w organizmie, spowalniając procesy starzenia się. Chroni też przed rozwojem chorób nowotworowych oraz tych związanych z układem nerwowym.

Podsumowanie

Suszone warzywa i owoce są w stanie dostarczyć naszemu organizmowi niemal tych samych, a często i większych ilości składników, które pozytywnie wpłyną na jego pracę. Nie wahajmy się więc po nie sięgać – co więcej, róbmy to tak często, jak tylko się da. Możemy na tym tylko skorzystać!

Jedzenie zdjęcie utworzone przez timolina - pl.freepik.com

Suszone warzywa, czy mogą być składnikiem zdrowej i zbilansowanej diety?

Warzywa to obowiązkowy element w zdrowej diecie. Zawierają wiele witamin, substancji odżywczych i soli mineralnych niezbędnych do prawidłowego funkcjonowania organizmu. Światowa Organizacja Zdrowia zaleca spożywanie przynajmniej 5 porcji warzyw i owoców w ciągu dnia. Jednak nie zawsze łatwo jest znaleźć czas na przygotowanie 5 zbilansowanych posiłków. Sam fakt codziennych zakupów w celu zaopatrzenia się w świeże warzywa zajmuje już dużo czasu. Czy wykorzystanie w kuchni suszonych warzyw pomoże zaoszczędzić czas, a równocześnie dostarczy wszystkich niezbędnych składników odżywczych?

Czy warto włączyć do diety suszone warzywa?

BEE – suszone warzywa to bardzo dobra alternatywa dla produktów świeżych. Suszenie pozbawia je wody, dzięki czemu składniki odżywcze występują w bardziej skoncentrowanej formie. Proces ten sprawia, że 100 gram warzyw suszonych zawiera więcej witamin niż 100 gram świeżych. Suszone warzywa mają wiele zalet, m.in:

  • duża zawartość składników odżywczych,
  • przystępna cena,
  • możliwość długiego przechowywania,
  • nie wymagają obróbki przed podaniem,
  • dostarczają dużej ilości błonnika.

Które warzywa suszone warto wybierać?

  • Marchewka – duże ilości beta-karotenu w organizmie przekształcane są w witaminę A. Oddziałuje ona korzystnie na włosy, skórę i paznokcie. Dodatkowo wzmacnia odporność.
  • Buraki – mają wysokie właściwości antyoksydacyjne – pomagają w pozbyciu się toksyn. Witaminy, których dostarczają to głównie: C, B1, karoten i kwas foliowy.
  • Pomidory – główny składnik, który jest bardzo korzystny dla zdrowia to likopen. Wpływa on dobrze na zdrowie kości, chroni przed rozwojem chorób nowotworowych i dobroczynnie oddziałuje na układ nerwowy.

Suszone warzywa wymienione powyżej to produkty, które najczęściej można znaleźć na sklepowych półkach. Są one łatwo dostępne i warto włączyć je do swojej diety jako przekąski lub zamiennik swoich świeżych odpowiedników.

Jak wybrać dobre jakościowo suszone warzywa?

Część witamin i substancji odżywczych zostaje utracona w procesie suszenia. Mimo to wciąż warto spożywać suszone warzywa, ze względu na większą ilość błonnika i soli mineralnych. Żeby produkty te wpływały korzystnie na zdrowie organizmu należy zwrócić uwagę na to, żeby reprezentowały sobą najwyższą możliwą jakość. Przed każdym zakupem warzyw suszonych należy uważnie przeczytać etykietę. Jeżeli w składzie znajdują się cukry, oleje utwardzane, czy związki siarki, oznacza to, że produktu nie warto kupować. Warzywa suszone bez zbędnych dodatków w swoim składzie, spożywane w umiarze, mogą być bardzo dobrym uzupełnieniem zdrowej diety.

Jedzenie zdjęcie utworzone przez 8photo - pl.freepik.com